Sněm ve Svatováclavských lázních 11.3.1848
Na schůzi
pražského občanstva ve Svatováclavských lázních (poblíž Karlova náměstí) byla
vypracována petice císaři, v níž se domáhají zrovnoprávnění obou národností, zrušení
poddanství a roboty, práva ozbrojení atd. Hlavní řečníci Al. Pravoslav Trojan,
Petr Fastr, Karel Sabina. Konečné vypracování petice
provedli Dr.Pinkas, Dr.Brauner.
[4]
Pramen 7:
11.března
na památném shromáždění lidu v lázni Svatováclavské v Praze, ve výboru, kam je
zvolen, žádá Villani důrazně jednotu Čech, Moravy a
Slezska, stává se velitelem čistě českého ozbrojeného sboru, známé pražské
"Svornosti", s Janem Erazimem Vocelem a V.V.Tomkem se stará o vojenská pravidla podle staročeských
zvyků a o správné české velení. (J.Honner, Blaník
8.7.1934) [7]
Pramen 49:
Klidný, polojarní den, v sobotu dne 11. března, zvolna utíkal, až
pomalu chýlilo se k večeru. Na ulicích nebylo viděti strážníků a vojsko bylo
všude v kasárnách pohotově. Na strážnicích na Koňském trhu, na Staroměstském
rynku, před Karlovými a Trinitárskými kasárnami
kanony stály odstrojené
a nabité.
Zástupy kolem sebe plaše ohlížejícího se lidu táhly všemi ulicemi, ústícími na
Dobytčí trh a mezi nimi bylo mnoho špiclů a přestrojených pánů. K šesté hodině
začaly prouditi četnější chodci hlavně Vodičkovou a Spálenou ulicí a po
hradbách bylo od Poříčské brány k Žitné živo. Také ze Smíchova bylo pozorovati
po řetězovém mostě četnější obecenstvo. Nejvyšší purkrabí hrabě
Stadion dlel v jednom domě na Dobytčím trhu a v novoměstské radnici na pokyn
purkmistra Műllera dleli zástupce městského hejtmana, předseda apelačního a chef kriminálního soudu. Zemského vojenského velitele
Alfreda knížete Windischgraetze, který meškal mimo
Prahu, zastupoval arcivévoda Karel Ferdinand, bydlící na Koňském trhu pod
hospodou "na Košíku".
Když lid
docházel ke svatováclavské lázni, nalezl zde sál uzavřený, hostinský Hošek prý
o žádné schůzi neví, tak že se lidé od zamčených dveří vraceli. A tu Petr Faster již zpátky od svatováclavské lázně vracející se lid
k návratu přemlouval a k lázni zase vedle Karlových kasáren vedl. Za Fastrem pak již se další zástupy zvolna hrnuly. Před
vojskem strach je přešel, když se rozneslo, že v Podskalí hoši od vody jsou se
svými pantatínky pohotově, že se dobrovolně
přihlásili, že na zavolání chtějí bezpečnost klidně se radících za každou cenu
obhájiti.
V lázeňské
zahradě připojil se k Fastrovi Alois Pravoslav Trojan, kteří na Hoškovi vymohli
otevření sálu a vydání dvou liber milových svíček.
Hošek nařídil služce, aby klíč přinesla a odevzdal je Fastrovi, bera přítomné
tomu za svědky, že ustoupil jenom moci. V minutě potom byl sál plný a když
Trojan s galerie chtěl něco vykládat, vyžádal si lid
"Faster, Faster ať
mluví!" Faster na to ujal se
slova a
silným, zvučným hlasem prohlásil, že shromáždění se sešli, aby dali výraz svým
přáním a nalehavým potřebám země svatováclavské.
Hlavní odstavce petice, s níž Pražané obrátiti se chtějí k císaři a králi, že
jeden po druhém přednese, jak vyšly z důvěrných o tom porad, osvědčených
našinců. Kdo ze přítomných přál by si k tomu ještě něco přidati, nechť se pak
hlásí k slovu.
Žádalo se
především o rozšíření zákonodárného a daně povolujícího zemského sněmu, který
měl býti napotom již každoročně svoláván. Druhý odstavec týkal se svobody
řečnění a tisku. Třetí přál si redukci stálého vojska. Čtvrtý naznačoval
potřebu nejvyšších, zemi zodpovědných úřadů v Praze. Pátý navrhoval vyzdvižení
roboty a úřadů patrimoniálních. Šestý vyžadoval veřejné účtování státních
příjmů, jež měly se hlavně též v prospěch našich korunních zemí upotřebiti.
Dále naléháno na zavedení českého jazyka ve všech školách i při všech úřadech
vedle německého. Žádána veřejnost soudů a poroty, vyloučení cizinců z
tuzemských úřadů a zavedení občanské národní gardy, již jest volno, aby si
důstojníky sama volila. Potom žádáno, aby král ročně nejméně tři měsíce v Praze
prodléval. Dále naléháno na opravu veřejné správy, na zavedení svobody osobní,
spolčování a vyznání náboženského, samosprávy obcí bez státního poručnictví, na
organisaci práce i urovnání mzdy a na zavedení občanské policie a konečně na
vyzdvižení potravní daně.
Do výboru
důvěrníkův zvoleni nejprve Faster a Trojan, potom
Gauč a Ruppert a dále krejčí Banzet,
pokrývač Šulc, koželuh Pštros, mlynář Vávra, sládek Vyšín, vlásenkář Wesemann, dřevař Brabec, obchodník Batka,
dřevař Klíč-Dittrich, zámečník
Eger,
pokrývač Jaroš, občan Seidl, sládek Vaňka, mlynář Vyskočil, dr. František
Brauner, dr. Josef Frič, dr. Gabriel [sušický spisovatel a starosta], dr.
Pinkas, dr. Gábler, hrabě Vojt. Deym, hrabě
Buquoi, velkostatkář Ant. Veit,
baron Villani, hrabě
František Thun a bankéř Lämel.
Když volba těchto důvěrníků aklamací, při čemž jediný Ondřej Haase propadl,
byla odbyta, nazván tento výbor svatováclavským, provolávána mu
"sláva" i "vivat", při čemž jeden rozradovaný, poctivý
Čechoněmec zvolal: "Hoch! Tschech und Nemec jedno telo!"
A tu za,
všeobecného rozjaření proklestil si cestu k balustradě,
odkud se bylo řečnilo, spisovatel Karel Sabina a zvučným, rozechvělým hlasem
pronesl: "Přátelé a občané! Dnešním dnem smazal se sebe český národ onu
hanbu, která na něm lpěla od neblahé pohromy na Bílé hoře!"
Radost ze
zdaru schůze této byla tak veliká, že si účastníci její slzíce v náruč padali a
ruce si vřele tiskli a kolem desáté hodiny se ze svatováclavské lázně zvolna
rozcházeli. Na ulících byli od shromážděných zde davů
lidu na výsledek schůze dotazováni. Sem tam tvořila se skupení rokujících, jež
dnes nikdo nerozháněl a po hospodách bylo daleko přes půl noc všude živo a
hlučno hovorem a rozpravami o odbyté schůzi -
Když se
pak na zítří na staroměstské radnici svatováclavský
výbor k první své schůzi sešel, tu dostavivší se sem hrabě
František Thun protestoval proti svému zvolení do
tohoto sboru, jejž prohlásil za nekompetentní a uvedl, že se sestává z mnohých,
zcela obskurních osob. Ovšem, že po projevu takovýchto náhledů o
svatováclavském výboru nezbylo rnu nic jiného, než-li rychle ho opustit.
Jinakým
způsobem dostal se z něho hrabě Buquoi.
Ten do shromáždění jeho se nedostavil, ale na místě sebe poslal tam 8000 zl. na
všelijaké výdaje. Tyto dva případy některé uvážlivější členy svatováclavského
výboru zarazily. Zejména dřevař František Klíč se jich ulekl
a proto na cestě ze schůze domů do Podskalí, jal se o nich s přítelem dřevařem
Brabcem rozprávěti.
»Páni nás
opouštějí,« tesklivě pronesl. »Takoví --« pohrdavě mávl rukou Brabec. »Jako ti Thunové,« dodal. »Vždyť víš, jak se nedávno k české
společnosti lísali a před několika lety celé povstání "vykoupenců"
i s Budčí skoupili. A takový Buquoi! Co ten tropí! Z
celého světa jenom blázna si dělá, je to labužník a své hříchy omlouvá tím, že
říká, že je filosof. Již dvacet let vidíme ho toulat se po Praze a shánět po
dobrodružstvích všeho druhu, co pak se ze všelijakých i nepříjemností vyplétá
vyplácením menší nebo větší sumy peněz. Lidé mají ho za prostopášného, za
marnotratníka a také trochu za blázna, neboť se o něm vypravuje, že hledá kámen
mudrců.«
František
Klíč klevetění přítelovo mlčky poslouchal. A když potom pan Brabec zmlkl,
prohodil starostlivě: »Nechtějí-li páni jít s námi, jenom aby nešli proti nám a
snahám naším nepřekáželi.«
»Co jsou
bez nás?« zasmál se pan Brabec. Zpráva o pražském hnutí rychle donesla, se do Vídně
a když tam lid volal po reformách ve státním zřízení, dal arcivévoda Albrecht
do davů střílet. Tím však byly nepokoje ještě stupňovány tak, že císař
Ferdinand, obávaje se dalšího krveprolití, při němž bylo nejisto, která strana
by na konec zvítězila, dne 15. března svolil k "žádostem lidu a propustiv
Metternicha, slíbil dáti říši konstituci, čili
ústavu,
zároveň pak zrušil censuru a dovolil zřizovati národní obranu. Zvěst o tom
ještě téhož dne došla do Prahy a po 7. hodině objevil se nejvyšší purkrabí hrabě Stadion v divadle ve královské loži a nahnuv se k
obecenstvu, německy prohlásil: »Jeho Milost dle právě došlé mne telegrafické
zprávy slibil všem svým národům konstituci, svobodu
tisku a nejmilostivěji povolil zřízení občanské gardy. Sláva našemu císaři a
králi Ferdinandovi! Bůh ochraňuj vysoký císařský dům a naši milou vlasť Čechy!«
V divadle
potom nastalo bouřlivě radostné pohnutí, dámy v ložích mávaly šátky a volání
"Vivat Ferdinand" nebralo konce. Z divadla ihned dostala se zpráva ta
do svatováclavského výboru a v krátkosti naplnily se Staroměstský rynk a Ovocný
trh zástupy lidstva.
»Osvítitl Osvítit!« volali lidé z ulic do oken domů, aniž se
kdo nadál na všech stranách zaplály pochodně a v krátkosti potom za vedení
prince Kamila Rohana bral se pěkně seřaděný
pochodňový průvod osvětlenými ulicemi ze Staroměstského rynku Železnou ulicí ke
sv. Havlu, kde první ovace složena Svabováclavskému
výboru. Průvod ten, rozmnožený setninou měšťanské pěchoty, odtud bral se na
Koňský trh, k hospodě "u zlaté husy", kde provolána "sláva
Fastrovi" a dále u 'bytu předsedy Svatováclavského výboru voIána "sláva Deymovi".
Vojsko na novoměstské strážnici "u Vunšviců"
vstoupilo do zbraně, vzdávalo průvodu čest a bubnován "jenerálmarš",
když táhl k bytu arcivévody Karla Ferdinanda, který tehdy zastával místo
komandujícího jenerála, jemuž voláno ke cti
"vivat arcivévoda"
-
Byly to
vznešené, vzrušující chvíle, jakých nebylo v Praze pamětníka...; [49]
Pražané si vedli revolučně již od 11. března.
[Pro březnové dny jest významná životopisná vzpomínka J. Dlouhého:
"Dr. Josef Frič v "Osvětě" 1876, str. 557 a násl. a "Paměti
starších vlastenců" (Gablerovy) v "Hlasu
Národa" z 27. února 1897.]
Tajný spolek "Repeal"
[Toto tajné sdružení se vyvinulo z intimních schůzek radikálů z r. 1847 v
hostinci u "Zlaté váhy" na Zeleném trhu.
Mělo ráz radikálně demokratický. Jeho myšlenkový podklad byl vzat ze zpráv
Havlíčkových v "Pražských Novinách" o irském "Repealu" (t. j. odvolání, jehož smyslem byla svéprávnost Irska a boj
proti útisku anglickému, snaha po obnově vlastního sněmu a zákonodárství
násilně porušeného a boj proti centralismu) a o působení Daniela O' Connella. Pražský "Repeal" nebyl výlučně český, súčastnili se ho též svobodomyslní Němci. Spolek vedl čilou
agitaci proti vídeňskému absolutismu rozšiřováním brožur revolučních i letáků,
za hranicemi tištěných, které byly v Rakousku zakázány. S nastalou svobodou
pozbyl "Repeal" úplně svého významu. Viz J Malý: "Naše
znovuzrození" (Praha 1880) d. I. str. 84 a Dr. E. ryt. z Toušic:
"Vzpomínky na český Repeal" (Praha 1902).]
svolal na ten den schůzi do Svatováclavské lázně (čp. 339 / II.). Zde byl
zvolen výbor, t. zv. "Svatováclavský" a
pověřen úkolem, aby upravil a panovníkovi podal petici přijatou na schůzi a
tlumočící přání národa. Původní její tekst před
schůzí formuloval Dr. Brauner.
[Viz: A. Springer: "Geschichte
Ősterreichs seit dem Wiener Frieden" (Leipzig 1865) d. II, str. 170 a násl., J. Al. Helfert: "Graf Leo Thun k.
k. Gubernial-Präsident in Bőhmen"
(Wien 1895) str. 3., Maršan
R.: "Poslední dnové března r. 1848 v Praze a vypravení druhé petice"
v "Květech" 1897 str. 775 a d. Černý c. d. str. 3-17, Tobolka c. d.
str. 27 a d.]
Tuto odvážnou schůzi řídil obratně populární a oblíbený pražský měšťan Petr
Fastr,
[Petr Fastr (1801-1868) osvědčil již v mládí své
národní smýšlení v německé škole domažlické, za čež
mu bylo nositi potupné "signum" - namalovanou oslí hlavu, ku posměchu
spolužáků. Jeho vzdělání nebylo velké, vyučil se mlynářství, ale nabyl
výborných zkušeností v cizině, kdež byl "na vandru". Pak se - usadil jako mlynář u Karlova Týna a oženil se. Měl 8
dětí. Když tyto dorůstaly (v r. 1848 bylo jejich stáří: Anna 20 let, Methoděj 19, Barbora 17, Terezie, později manželka
spisovatele Nebeského, 15, Kašpar 13, Nepomucena 12,
Alexandra 10, a Marie 3 roky), odstěhoval se do Prahy, v r. 1841 najal továrnu
v "Královských lázních", kterou učinil střediskem vynikajících Čechů.
Záhy stal se Fastr pro svou bodrost a ryzí
vlastenectví známou a ctěnou osobností. On první se svou rodinou počal nositi
slovanský kroj, velmi malebný a tímto jeho příkladem ujaly se v Praze národní
kroje. - Schůze v Svatováclavské lázni, 11.3. pořádaná, byla jeho nejslavnějším
činem a roznesla pověst o Fastrově neohroženosti po celém českém venkově. V té
době byl již Fastr nájemcem zájezdního hostince u
Zlaté husy na Václavském náměstí (Koňském trhu) a nejoblíbenějším útulkem
venkovanů. Vypráví se, že z daleka přicházeli vesničané k Fastrovi a přednášeli
mu své žaloby a stesky o nichž on prý rozhodoval jako nějaký mocnář. Fastr byl pověřen čestným úkolem účastniti, se obou
deputací, které panovníkovi vezly do Vídně petice, a v jedné květnové schůzi v
ocenění jeho zásluh o národ byla mu přiřčena "národní odměna". - O
jeho účasti na bouřích bude pojednáno později. Po r. 1848 sláva Fastrova
zapadla. Zemřel v Břevnově u Prahy, kam se byl odstěhoval, téměř zapomenut
svými přáteli a ctiteli z r. 1848.]
spolu s rozšafným právníkem Trojanem,
[Srv. G. Eim: "Z
paměti českého osmačtyřicátníka" v "Národních Listech" 26.
března 1885.]
takže skutečně dosáhli svého cíle. Z uznaných předáků pražských jedině Dr.
Pinkas a Dr. Frič se ujali vedení ve Svatováclavském výboru. Ostatní zůstávali
stranou, obávajíce se úřadův, ačkoli tyto se zatím
chovaly ke všemu ku podivu pasivně. Energický Dr. Pinkas změnil petici
Braunerem navrženou. Všeobecné liberální požadavky v ní ponechal, doplnil je
návrhem o reformě školství, ale škrtl státoprávní články Braunerovy, s nimiž
nesouhlasil.
[Tobolka, c. d. str. 42 d.]
Pojednou však bylo jednání petiční ohroženo. Úřední purkmistr pražský, Dr.
ryt. Műller z nařízení nejvyššího purkrabího Stadionova
zakázal Svatováclavskému výboru jednání na radnici, ač to byl dříve povolil, a
pokusil se pohnouti některé občany k petici loyální:
V té nesnázi se chopili petiční akce Palacký a rytíř Neuperg.
Aby ji zachránili, vyjednávali se stavy, aby se akce této také súčastnili a vyslali své důvěrníky do deputace, která měla
podati petici panovníkovi. Vyjednávání toto skončilo bezvýsledně, takže 14.
března po Praze se jevila všeobecná skleslost. Ale ještě téhož dne přišla
zpráva o revoluci vídeňské. Způsobila nesmírné rozechvění a vzbudila nadšený
ohlas. Na troskách absolutní vlády, kterou rozbili vítězní revoluční Vídeňané,
vzplanulo znovu nadšení pro petici, které nyní se ujal sám magistrát, vyloživ
ji k veřejnému podpisování. Ve Svatováclavském výboru se živě rokovalo o
otázce, který tekst petice má býti do Vídně poslán,
zda Braunerův či Pinkasův. Konečně 19. března byl spor urovnán tak, že se
dohodly obě strany, aby byly panovníkovi podány petice obě.
[V politickém smýšlení se líšili čeští předáci
potud, že tvořili t. zv. stranu umírněných,
čili národní, ke které se hlásili: Palacký, Rieger, Karel Havlíček, Dr. Frič,
Pinkas, Tomek, Trojan, Šafařík, hrabě Deym, ryt. Neuperg, baron Vilani. Druhá strana byla ovládána radikálnějším smýšlením
a byla utvořena z bývalého Repealu. K ní patřili: E. Arnold, K. Sabina, Frant. Havlíček, Vincenc Vávra, Knedlhans-Liblinský,
Mikovec, Fastr, Rupert,
Gauč, pak Sladkovský, Podlipský a Frič ml. - Dr. Heidler
líčí sympaticky tyto osmačtyřicátníky ve svých studiích o radikálech v
Samostatnosti 1911 (Příloha "Kulturní Snahy" č. 5. a 12) a v
"Přehledu" 1911 č. 47.]
[22]